user img
dr inż. Małgorzata Zajdel
Jednostka
Wydział Zarządzania
Komórka
Katedra Ekonomii i Marketingu
Stanowisko
Adiunkt
Budynek
E
Pokój
208 / 2
Opis sylwetki

Doktor inżynier, nauczyciel akademicki na stanowisku adiunkta od 1998r., a od 2009r. do 2024r. kierownik Pracowni Rozwoju Regionalnego,  od 2009r. adiunkt w Katedrze Ekonomii i Marketingu.  Autorka ponad 200 publikacji naukowych krajowych i miedzynarodowych, w tym także   ekspertyz zewnętrznych m.in. na temat Komunikatu Komisji Wspólnot Europejskich do Rady i Parlamentu Europejskiego „Lepszy dostęp do najnowszych technologii informacyjno-komunikacyjnych na obszarach wiejskich” - COM (2009)103.  ”Badanie potrzeb w zakresie usług IT dla MŚP i gospodarstw rolnych z obszarów wiejskich” − w ramach projektu KIGNET – Izbowy System Wsparcia Konkurencyjności Polskich Przedsiębiorstw – finansowana z Europejskiego  Funduszu Rozwoju Regionalnego. Posiada duże doświadczenie  w prowadzeniu badań ewaluacyjnych i  szkoleń z zakresu zarządzania, w tym monitoringu i ewaluacji, od 2023r. współpracuje z Centrum Medycznym Gizińscy w Bydgoszczy. Od 2005 r. współpracuje z samorządem województwa w zakresie zagadnień związanych z rozwojem regionalnym.  Opracowała koncepcję i wdrażała  Wewnętrzny System Zapewnienia Jakości Kształcenia  od 2008 roku, W latach 2016-2020 pełniła funkcję pierwszego Pełnomocnika Rektora ds. Doskonalenia Jakości Kształcenia. Członek Senatu w latach 2013-2020 oraz rzecznik dyscyplinarny w latach 2016-2020. Jednym z głównych obszarów badań jest zarzadzanie, edukacja, ewaluacja, jakość kształcenia oraz polityka regionalna. Członek Rady Naukowej Dyscypliny Nauki o zarządzaniu i jakości Wydziału Zarządzania Politechniki Bydgoskiej oraz Rady Programowej kierunku zarządzanie - profil ogólnoakademicki. Organizatorka konferencji i seminariów, w tym dedykowanych dla nauczycieli, pracowników naukowych, studentów i uczniów. Od 2014 roku do chwili obecnej  współorganizatorka i członkini Rady Naukowej Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z cyklu „Konkurencyjność i rozwój regionów w warunkach integracji europejskiej i globalizacji. Stan- Trendy- Strategie”. W latach 2013-2019 organizatorka wolontariatu studenckiego oraz wielu projektów społecznych z udziałem studentów i młodzieży szkół ponadgimnazjalnych i podstawowych na rzecz mieszkańców Bydgoszczy, w tym dziewięciu edycji projektu pn.”Bajkowa Bydgoszcz”, E-projektu pn.”UTP kontra COVID-19”, projektu I Uniwersyteckie Walentynki „Zakochaj się” – promującego zachowania prozdrowotne, projektu „Stawiam na Bydgoszcz”, projektu „Dotknij księżyc”. Współpracuje z Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy. Była członkiem Rady Społecznej Centrum Onkologii w Bydgoszczy. Obecnie wiceprezes Fundacji Innowacyjnego Rozwoju i Wiedzy. Kierownik kilku projektów, w tym partnerskich  m.in. „Nowa wiedza-nowe kompetencje” czy „Akademia e-podpisu”, którego celem było  nabycie nowych kompetencji informatycznych wśród 450 osób pracujących przydatnych w pracy zawodowej. Członek zespołów projektowych, w tym jako ekspert - autorka kilku „Systemów monitorowania i ewaluacji strategii rozwoju gmin” w ramach projektu „Nowa jakość usług w pięciu jednostkach samorządu terytorialnego” realizowanego w ramach  Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu V. Pomysłodawca i kierownik kilku edycji projektów społecznych, których celem jest popularyzacja nauki i promocja regionu. Projekty skierowane do kilku tysięcy beneficjentów. Współpracowała wiele lat z  firmą Atos Poland Global Services sp. z o. o. oraz z firmą Pojazdy Szynowe  Pesa Bydgoszcz w ramach prowadzenia prac dyplomowych i zajęć dydaktycznych z zarządzania projektami. Od ok. 20 lat opiekun Międzywydziałowego Koła Naukowego EuroProjekt. 

Doświadczenie zawodowe:
•    2009           Adiunkt - Katedra  Ekonomii i Marketingu
•    2009 - 2024    Kierownik Pracowni Rozwoju Regionalnego- Katedra  Ekonomii i Marketingu
•    2008 - 2016        Prodziekan ds. dydaktycznych i studenckich  - Wydział Zarządzania
•    2006 -  2012    Adiunkt - Katedra Informatyki w Zarządzaniu Wydział Zarządzania
•    1998 -  2006    Adiunkt - Katedra Informatyki w Zarządzaniu Wydział Rolniczy
•    1994 – 1998     Asystent w Katedrze Informatyki w Zarządzaniu Wydział Rolniczy
•    1990 – 1994     Specjalista inżynieryjno – techniczny - Zakład Informatyki Stosowanej.
 

Wykształcenie:
•    doktor inż. 1998 Tytuł rozporawy doktorskiej “ Analiza mechanizmów zmian w zarządzaniu i w technologii produkcji w restrukturyzowanych przedsiębiorstwach rolnych na przykładzie gospodarstw Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa w Bydgoszczy”,
•    Międzywydziałowe Studium Pedagogiczne -uprawnienia pedagogiczne 
•    Podyplomowy Kursu Doskonalenia Pedagogicznego Nauczycieli Akademickich,
•    Uzyskany Certyfikat (Numer67-2004) Regionalnego Specjalisty Partnerstwa Lokalnego, które przygotowują do wdrażania technik Modelu Partnerstwa Lokalnego opracowanego przez Departament Pracy Stanów Zjednoczonych, wydanego przez: Ministerstwo Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej, Ambasadę Stanów Zjednoczonych w Warszawie, Wordldwide Strategies, Instytut Współpracy i Partnerstwa Lokalnego,
•    Uzyskany CERTYFIKAT – OFICER EUROPEJSKI w ramach ukończenia Collegium Europejskiego Polskiej Akademii Nauk z zakresu Programów Strukturalnych Unii Europejskiej

Obszary badawcze

Problematyka badawcza:
•    Zarządzanie projektami 
•    Marketingowe strategie rozwoju i konkurencyjności organizacji w warunkach integracji europejskiej
•    Zarządzanie w służbie zdrowia
•    Badania marketingowe
•    Badania satysfakcji 
•    Systemy monitoringu i ewaluacji
•    Społeczna odpowiedzialność biznesu
•    Ewaluacja i jakość kształcenia
•    Uwarunkowania i determinanty zdalnego nauczania uczniów w Polsce w okresie pandemii COVID-19
•    Systemy edukacji na świecie
•    Zarządzanie w edukacji
•    Zarządzanie działalnością promocyjną – elementy strategii promocyjnych
•    Kierunek zmian w sytuacji społeczno – gospodarczej w aspekcie rozwoju regionu
•    Zastosowanie technologii informacyjnej w aspekcie potrzeb gospodarki opartej na wiedzy (m.in. e-administarcja, e-usługi)
 

Dokonania naukowe

Udział w projektach krajowych i międzynarodowych:

•    Członek zespołu projektowego pn.: „Uczelnia kreatorem kompetencji kadr MŚP” („POWR.03.01.00-00-W021/18-00” – 2020/2021) nastąpiło udostępnienie przygotowanych przez kadrę naukowo-dydaktyczną 6 kursów e-learningowych typu MOOC (Massive Open Online Course), dostępnych na pierwszej polskiej platformie edukacyjnej oferującej kursy typu MOOC – platformie NAVOICA, współautorka i moderator kursu pn” Zarządzanie projektami w przedsiębiorstwie” 
•    Członek zespołu projektowego pt:”Projekt Migrating networks from a producer TOWARDS a market orientation within the agri-food sector”. Program Ramowy VI – Opracowanie założeń metodycznych zarządzania procesem zmian sieci MŚP sektora rolno – żywnościowego (migration toolkit) w kierunku lepszego zaspakajania potrzeb klientów i wzrostu konkurencyjności na rynku międzynarodowym. Posługując się opracowaną metodyką, sformułowano strategie przekształceń badanych sześciu organizacji producenckich i usługowych (Projekt TOWADS)
•    Długotrwała współpraca z Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, której efektem są wspólne badania, seminaria i konferencje. W 2021 r. realizacja  projektu pn” Uwarunkowania, potencjał i perspektywy wykorzystania zdalnego nauczania w systemie nowoczesnej edukacji” , w ramach przeprowadzonego badania  wzięło udział ponad 9 tys. nauczycieli (raport, publikacje) i organizacja 10.03.2021  I Ogólnopolskiej E-Konferencji Naukowej pt.:„Uwarunkowania, potencjał i perspektywy wykorzystania zdalnego nauczania w systemie nowoczesnej edukacji”, transmitowanej online w serwisie internetowym YouTube, w której wzięło udział 1250 osób, a aktualnie wydarzenie obejrzało 4341 osób.
•    Odbycie 14 staży międzynarodowych w ramach programu Erasmus w latach 2012 -2022 (Turcja, Rumunia, Białoruś, Hiszpania, Cypr, Chorwacja, Bułgaria), koordynacja 8 staży nauczycieli przyjeżdzających, koordynacja przyjazdów i wyjazdów studentów w ramach programu Erasmus, w tym przyjazd 65 studentów zagranicznych i wyjazd 48 studentów polskich, Koordynacja oraz opieka nad stażem 5 studentów zagranicznych.
•    Kierownik Projektu (w partnerstwie pełnienie funkcji Przedstawiciela Partnera) w projekcie międzynarodowym innowacyjnym – Projekt Inicjatywa Wspólnotowa „EQUAL” – Wstań, unieś głowę”  – projekt wyróżniony nagrodą MRR „Najlepsza inwestycja w człowieka”.
•    Kierownik projektu oraz współautorka badania ewaluacyjnego „Wdrażanie i zarządzanie Regionalnym Programem Operacyjnym (RPO WK-P) Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 w aspekcie instytucjonalno – kadrowym” -2008r.
•    Kierownik projektu oraz współautorka badania ewaluacyjnego „Ocena wdrażania pakietu antykryzysowego w aspekcie zastosowanych rozwiązań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013” -2009r.
•    Kierownik i wykonawca Projektu „Akademia e-podpisu” PO KL, finansowany z EFS (2010 r.)
•    Kierownik Projektu „Nowa wiedza – Nowe kompetencje” PO KL finansowany z EFS (2011r) oraz trenerka i autorka programu kursu „Projekt Menager”.
•    Udział w projekcie – „Nowa jakość w UTP” realizowanym w ramach Priorytetu IV Szkolnictwo wyższe i nauka, Działania 4.1 Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczy absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałania 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. 2013
•    Opiekun stażu –w projekcie „Naukowcy UTP dla Gospodarki regionu”. Projekt był realizowany w ramach Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.2 Transfer wiedzy, Poddziałania 8.2.1 Wsparcie dla współpracy strefy nauki  i przedsiębiorstw POKL. Projekt finansowany przez UE w ramach EFS.
•    Naukowcy UTP dla gospodarki regionu, szkolenia nauczycieli  w ramach projektu RNM, POKL, 8.2.1.2010, Staże, 2013r.


A.    Rozwój regionalny
•    Tworzenie i zastosowanie wiedzy dla efektywnego wykorzystania środków Unii Europejskiej w rozwoju regionalnym.
•    Analiza zmian w sytuacji społeczno – gospodarczej w aspekcie rozwoju regionu.
•    Rozwój regionu w kontekście możliwości i  wykorzystania funduszy  Unii Europejskiej  m.in. wśród wszystkich Lokalnych Grup Działania na terenie woj. kujawsko-pomorskiego.
•    Analiza stopnia przygotowania  jednostek samorządu terytorialnego woj. kujawsko-pomorskiego w zakresie  stosowania Wspólnej Metody Oceny (CAF) w procesie mierzenia potencjału i dokonań poprzez szkolenia pracowników i pomoc doradczą.
•    Rozwój zastosowań technologii informacyjnej regionu w aspekcie potrzeb gospodarki opartej na wiedzy. 
•    Procesy informacyjno-decyzyjne małych  i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w zarządzaniu klientami. 
•    Badania w woj. kujawsko-pomorskim w zakresie możliwości i wykorzystania środków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego (RPO WK-P).
•    Badania w zakresie możliwości i wykorzystania środków strukturalnych w jednostkach samorządu terytorialnego oraz przygotowania instytucjonalnego do absorpcji.

B Badania ewaluacyjne
•    Ekspertka ds. monitoringu i ewaluacji – Projekt pt.: „ Nowoczesny Urząd Gminy w Sadkach” – POKL.05.02.01-06-024/09-00 nr UDA-POKL.05.02.01-06-024/09-00
•    Autorka systemu monitoringu i ewaluacji oraz ewaluatorka w projekcie „Zacznij działać na własny rachunek” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego – od 01.08.2010r. do 31.07.2012r 
•    Współwykonawca badania ewaluacyjnego oraz współautorka raportu w ramach ewaluacji wewnętrznej w UTP – Raport ewaluacyjny (on-going) z wdrażania projektu:„ Realizacja II etapu Regionalnego Centrum Innowacyjności” współfinansowanego w ramach RPO Województwa Kujawsko-Pomorskiego dotyczący Wydziału Technologii i Inżynierii Chemicznej
•    Autorka „System monitorowania i ewaluacji strategii rozwoju dla Gminy Stolno” w ramach projektu „Nowa jakość usług w pięciu jednostkach samorządu terytorialnego” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu V. Dobre rządzenie, Działania 5.2. Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej, Poddziałania 5.2.1. Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 
•    Autorka „System monitorowania i ewaluacji strategii rozwoju dla Gminy Lisewo” w ramach projektu „Nowa jakość usług w pięciu jednostkach samorządu terytorialnego” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu V. Dobre rządzenie, Działania 5.2. Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej, Poddziałania 5.2.1. Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 
•    Autorka „System monitorowania i ewaluacji strategii rozwoju dla Gminy Grudziądz” w ramach projektu „Nowa jakość usług w pięciu jednostkach samorządu terytorialnego” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu V. Dobre rządzenie, Działania 5.2. Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej, Poddziałania 5.2.1. Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego – 2010 r.
•    Autorka „System monitorowania i ewaluacji strategii rozwoju dla Gminy Chełmno” w ramach projektu „Nowa jakość usług w pięciu jednostkach samorządu terytorialnego” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu V. Dobre rządzenie, Działania 5.2. Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej, Poddziałania 5.2.1. Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego – 2010 r.
•    Autorka „System monitorowania i ewaluacji strategii rozwoju dla Powiatu Chełmińskiego” w ramach projektu „Nowa jakość usług w pięciu jednostkach samorządu terytorialnego” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu V. Dobre rządzenie, Działania 5.2. Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej, Poddziałania 5.2.1. Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego – 2010 r.
Doświadczenie w projektach w ramach opracowania ekspertyz zewnętrznych
•    Raport z badań podmiotów ekonomii społecznej – publikacja w ramach projektu: Kujawsko-Pomorski Ośrodek Wspierania Ekonomii Społecznej” współfinansowanego ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, POKL, Priorytet VII. Promocja integracji społecznej, Działanie 7.2. Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej, Poddziałanie 7.2.2. Wsparcie ekonomii społecznej. 
•    Ekspertyza na temat Komunikatu Komisji Wspólnot Europejskich do Rady i Parlamentu Europejskiego „Lepszy dostęp do najnowszych technologii informacyjno-komunikacyjnych na obszarach wiejskich” COM (2009)103  (w ramach projektu Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej „Wzmocnienie aktywnego udziału Polski w procesie stanowienia prawa UE” dofinansowanego ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
•    Ekspertyza pt.: Badanie potrzeb w zakresie usług IT dla MŚP i gospodarstw rolnych z obszarów wiejskich − w ramach projektu KIGNET – Izbowy System Wsparcia Konkurencyjności Polskich Przedsiębiorstw – finansowana z Europejskiego  Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Publikacje

Lista publikacji dostępna w: Bibliografia publikacji pracowników Politechniki Bydgoskiej im. J.J. Śniadeckich 
(po przejściu należy skorzystać z wyszukiwarki)